Militära flyghaverier |
||
|
||
Fredagen den 15 September 1944
vid lunchtid, rapporteras ett svenskt militärt flygplan saknat. En division med 8 st medeltunga bombplan typ B3, ( Junkers JU 86 K-13 ) har på morgonen påbörjat en övningsflygning från Flygflottiljen (F1) Västerås/Hässlö. Klockan 08:25 startar B3 D med Flygvapennummer (FV 129), och Flottiljnummer (Fljnr 25), eller (fpl 25) med 5 mans besättning. Övningen avsåg navigeringsflygning med samtidiga studier av den svenska västgränsen från Arvika till Sälen samt bombfällning efter längre anflygning. Besättningen bestod av: Flygspanaren, Fänriken Sten Owe Sjöström – Reservofficersaspiranten, Karl Göran Andersson - Danske Flyglöjtnanten, J. Lauritzen – Fpl mekaniker, Furiren Hans E. Jansson samt Flygsignalist, Korpralen Bernt Carlsson Efter övningen saknas ett av de 8 flygplanen. B3 D med (Fljnr) 25 har inte återvänt. Flygplanet skulle enligt beräkning ha varit tillbaka i Västerås kl. 12:05. Larmcentralen (LC) i Karlstad larmades efter c:a 1 timme och eftersök beordras omgående. Två lägesuppgifter har noterats från fpl 25 sedan starten. Kl. 09:40 Södra Frykensjön, höjd 100 m, kurs 279 grader. Senare anrop kl. 10:06 men meddelandet kunde ej läsas. Det framkommer snart att fpl 25 har havererat i dåligt väder med kurs från Dalby i Värmland mot Sälens Högfjällshotell. Från utsänd flygspaning inkom omkring kl. 15:50 rapport om att fpl 25 återfunnits. Haveriet uppges ha ägt rum omkring kl. 10:20 och flygplanet har omedelbart fattat eld. Räddningsarbetet försvårades dock , och försenades mycket främst genom felaktiga lägesrapporter. Flygtrafikledningen i Karlstad (TL) hade möjligen missuppfattat, eller förväxlat siffrorna i en positionsangivelse från spaningsflyget under eftermiddagen. Räddningsmanskapet fick därmed leta på fel ställe hela natten i mörker omkring 5 kilometer från nedslagsplatsen. |
||
Kl. 08:00 på lördagsmorgonen den 16/9 kommer
återigen en lägesrapport från ett spaningsflygplan, att det havererade fpl
25 låg cirka 12 km nordnordost om Värmlands Dalby nära toppen av Tvärberget
vid gränsen Värmland/Dalarna. |
||
Det svenska Flygvapnets första
medeltunga bombflygplan, Junkers JU 86 levererades från Dessau i
Tyskland under mitten och senare hälften av 30-talet. Totalt beställdes 40 exemplar av flygplanet och den första JU 86 landade på Bromma flygplats den 19 december 1936 med den legendariske piloten och Flygmajoren Nils Söderberg vid spakarna. Junkers JU 86 fick sedermera beteckningen B3 i Svenska Flygvapnet. Efterhand tilläts licenstillverkning av flygplanet vid SAAB /Trollhättan. Totalt fanns i Flygvapentjänst 56 stycken B3 i olika versioner och motoralternativ. Några data om flygplanet (B3 D, Junkers JU 86 K-13 ). Vingspann/spännvidd: 22,7 m Längd: 17,9 m Tomvikt: 5760 kg Max. startvikt: 8200 kg Bomblast: 1000 kg Toppfart/marschfart : 360/280 km/h Motorer: 2 st Mercury XIX stjärnmotorer på 905 hkr/st Bränslekapacitet: 1.500 liter // Motorerna var Polskbyggda // Text: Sivert Bergman 2014 |
||
(kursiv text är hämtad ur Flygvapnets Haveriutredning). | ||
|
||
|
||
Den kompletta haveriutredningens datum: | ||
Stockholm den 6:e November 1944. | ||
B.G. Nordenskiöld | ||
Chef för Flygvapnet | ||
|
||
|
||
Del av huvudvingen. |
||
|
||
Ev. del av höjdroder. |
||
|
||
Endast en av de totalt 18 cylindrarna ligger fortfarande kvar på haveriplatsen efter 70 år. |
||
|
||
Minnessten. |
||
Minnesstenens text lyder:
DEN 15/9 1944 OMKOMMO HÄR FLYGLÖJTNANT JÖRGEN LAURITSEN FÄNRIK
OWE SJÖSTRÖM
|
||
|
|
|
|